Loading...

Jak pandemie ovlivní technologie

29.11.2021 20:29

Mohlo by se zdát divné dělat předpovědi kolem roku 2021/2022, když není nic jistého. Nikdo nepředvídal světově se měnící události tohoto roku, ale jedna věc je jasná: technologie byla ovlivněna stejně jako všechny ostatní části našeho života.

Mohlo by se zdát divné dělat předpovědi kolem roku 2021/2022, když není nic jistého. Nikdo nepředvídal světově se měnící události tohoto roku, ale jedna věc je jasná: technologie byla ovlivněna stejně jako všechny ostatní části našeho života.

Další věc, která je jasná, je, že nejdůležitější technologické trendy dneška budou hrát velkou roli při pomoci vyrovnat se s mnoha výzvami, kterým čelíme a přizpůsobit se jim. Od přechodu k práci z domova k novým pravidlům o tom, jak se setkáváme a komunikujeme na veřejných prostranstvích, budou hnací silou při řízení změny technologické trendy.

V mnoha ohledech bude Covid-19 působit jako katalyzátor celé řady změn, které již byly na kartách díky online a digitálnímu životu. Věci se nyní stanou rychleji, přičemž hnací silou bude nutnost. A mělo by to být tak, že Covid-19 „magicky zmizí“ - změny, které přineslo, nebudou, protože jsme se naučili dělat spoustu věcí efektivněji a bezpečněji. 

Umělá inteligence (UI)

UI je v současné době nepochybně jedním z největších technologických trendů a během roku 2021/2022 se stane ještě cennějším nástrojem, který nám pomůže interpretovat a porozumět světu kolem nás. Objem údajů, které shromažďujeme o zdravotní péči, míře infekce a úspěšnosti opatření, která přijímáme, abychom zabránili šíření infekce, se bude i nadále zvyšovat. To znamená, že algoritmy strojového učení budou lépe informované a stále sofistikovanější v řešeních, která pro nás odhalí. 

Od systémů počítačového vidění, které monitorují kapacitu veřejných oblastí, až po analýzu interakcí odhalených prostřednictvím iniciativ pro sledování kontaktů, samoučící se algoritmy odhalí spojení a postřehy, které by ruční analýza člověka nezaznamenala. Pomohou nám předvídat poptávku po službách ze strany nemocnic a dalších poskytovatelů zdravotní péče a umožní správcům lépe rozhodovat o tom, kdy a kde nasadit prostředky.

Pro podnikání bude výzvou pochopit měnící se vzorce chování zákazníků. Více lidské činnosti bude probíhat online – od nakupování a socializace až po virtuální pracovní prostředí, schůzky a nábor. V průběhu roku 2021/2022 můžeme očekávat, že nástroje, které používáme k analýze těchto posunů chování, budou sofistikovanější a budou stále více vyhovovat požadavkům na rozpočet a infrastrukturu stále více organizací.

Robotika, drony a automatizace vozidel

Vzhledem k tomu, že objem cestujících využívajících veřejnou dopravu kolísá z týdne na týden, v závislosti na místních podmínkách budou iniciativy týkající se vozidel s vlastním pohonem pokračovat rostoucím tempem. Efektivita řízení napříč sítěmi veřejné dopravy bude prioritou poskytovatelů služeb i občanských úřadů, kde snížení nákladů na lidskou práci pomůže vyvážit nejistotu ohledně poptávky zákazníků.

V posledních letech jsme svědky vzniku robotů v pečovatelském a asistovaném bydlení, které budou stále důležitější, zejména pokud jde o interakci se členy společnosti, kteří jsou nejvíce ohroženi infekcí, jako jsou starší lidé. Spíše než zcela nahradit lidskou interakci s pečovateli, která je pro mnoho tak důležitá, můžeme očekávat, že robotická zařízení budou použita k poskytování nových komunikačních kanálů, jako je přístup k 24/7 domácí pomoci, stejně jako k jednoduchému poskytování doprovodu v době, kdy nemusí být bezpečné posílat ošetřovatelský personál do domovů. Společnosti, které se ocitnou v prostorách, které jsou prázdné, stále vyžadují údržbu a navíc se obrátí na poskytovatele robotiky pro služby, jako je čištění a zabezpečení. Tato aktivita již vedla k prudce rostoucí ceny akcií pro podniky zapojené do dodávek robotů.

Drony budou použity k dodání životně důležité medicíny a budou vybaveny algoritmy počítačového vidění k monitorování pohybu ve veřejných prostorách za účelem identifikace míst, kde je zvýšené riziko přenosu virů.

Revoluce služeb

„As-a-service“ - poskytování služeb, které potřebujeme k životu a práci prostřednictvím cloudových platforem na vyžádání – je klíčem, který dal ostatním technologickým trendům, o nichž dnes hovoříme, kdokoli. To je důvod, proč jsou umělé inteligence a robotika možností téměř pro každý podnik nebo organizaci, bez ohledu na jejich velikost nebo rozpočet. Díky cloudovým nabídkám od společností jako Google, Microsoft, Amazon a stále rostoucí hordě startupů a spinoffů mohou inovátoři ve všech oblastech nasadit špičkové technologie s malými počátečními investicemi do nástrojů, vybavení nebo specializovaných lidí.

Jak probíhající pandemie zuří po celém světě, jasně jsme viděli, že společnostem, které spoléhají na cloud, aby poskytovaly škálovatelná řešení jako službu, se daří. Vezměme si například Zoom, který se rychle stal pojmem domácnosti díky rychlosti, s jakou dokázal přidávat servery a zvyšovat své pokrytí a kvalitu služeb. Důvodem byla jeho cloudová povaha a partnerství s vlastními poskytovateli služeb, kteří byli schopni rychle zvýšit kapacitu k uspokojení poptávky. V roce 2021/2022 a to bude stále důležitější a každému se otevře více možností.  

5G a vylepšené připojení

Rychlejší a spolehlivější internet neznamená pouze to, že můžeme načítat webové stránky rychleji a trávit méně času čekáním na spuštění videí na YouTube. Každý postupný pokrok v oblasti mobilního připojení od 3G dále odemkl nové případy použití pro internet. 3G umožnilo prohlížení webových stránek a služby založené na datech užitečné na mobilních zařízeních, 4G vedlo k růstu streamovacích video a hudebních platforem, jak se zvýšila šířka pásma, a 5G rovněž otevře více dveří, pokud jde o to, co je možné.

5G znamená, že služby založené na pokročilých technologiích, jako je rozšířená realita a virtuální realita, stejně jako cloudové herní platformy, jako je Google Stadia nebo NVidia GeForce Now, se stanou životaschopnou nabídkou kdekoli a kdykoli. Hrozí také, že kabelové a optické sítě budou nadbytečné, protože budou muset být uvázáni na určitém místě.

Stručně řečeno, 5G a další pokročilé vysokorychlostní sítě zpřístupňují všechny ostatní trendy, o nichž zde diskutujeme, kdekoli a kdykoli. Komplexní aplikace strojového učení založené na přístupu v reálném čase ke zdrojům Big Data lze provádět v terénu pomocí automatizace. Skvělým příkladem je norský provozovatel rybolovu Salmar, který používá síť 5G k automatizaci péče a krmení svých ryb . Algoritmy rozpoznávání obrazu se používají k detekci nadměrného nebo nedostatečného krmení ryb a automaticky dávkují potraviny a léky potřebné k udržení jejich zdraví. Iniciativy, jako je tato, budou v průběhu roku 2021, kdy podniky usilují o zvýšení automatizace napříč svými pracovními silami, stále důležitější.

Rozšířená realita - virtuální a rozšířená realita

Tyto pojmy pokrývají technologii, která využívá brýle nebo náhlavní soupravy k promítání počítačově generovaných snímků přímo do zorného pole uživatele. Když se používá k umístění uživatele do zcela počítačově generovaného prostředí, je to VR (virtuální realita).

V průběhu příštího roku můžeme opět očekávat, že spolu s dalšími trendy nám budou pomáhat při řešení výzev, které představuje současná světová situace. Z velké části to bude umožňovat vyhnout se potenciálně nebezpečným situacím, kde by mohlo existovat riziko přenosu viru. Například lékařské prohlídky a diagnostiku lze stále častěji provádět na dálku. Řešení dostupné optikům umožňuje provádět oční testy výhradně ve VR, protože kamery s vysokým rozlišením poskytují jasný obraz oka pacienta.

Rovněž uvidíme nárůst využívání nástrojů VR. Tím se sníží nutnost pracovat v přeplněných podmínkách ve třídě – pokud ne úplně, tak alespoň v oblastech a v době, kdy je známo, že přenos nákazy je vysoké.