Loading...

Objevování zvuků galaxie. Skywalker Sound se podělili o tvůrčí proces.

05.05.2022 07:09

Umělci Skywalker Sound se podělili o svůj tvůrčí proces, původ hlasu R2-D2 a cestu k vytvoření rozsáhlé zvukové knihovny.

Umělci Skywalker Sound se podělili o svůj tvůrčí proces, původ hlasu R2-D2 a cestu k vytvoření rozsáhlé zvukové knihovny.

V drsném terénu kalifornského Nicasia, kde žije necelá tisícovka obyvatel, obklopuje návštěvníky tohoto odlehlého koutu okresu Marin duch neomezených možností. Pod nohama se to hemží kilometry skrytých kabelů a přístrojů.

Nachází se zde Skywalker Ranch, rozsáhlé zařízení, které vlastní a vymyslel George Lucas, tvůrce epického světa Hvězdných válek. Základním kamenem ranče je Skywalker Sound, prvotřídní zvukový design, střih, mixáž a postprodukce zvuku. Budova o rozloze 153 000 metrů čtverečních, obklopená červenými cihlami, obklopená vinicemi a uměle vytvořeným jezerem Ewok, je pomníkem Lucasem často opakované věty, že zvuk tvoří nejméně 50 % filmového zážitku.

Systém zvukové knihovny Soundminer, který umožňuje popisné vyhledávání podle klíčových slov s téměř poetickou specifičností, drží krok se stále se rozšiřující knihovnou Skywalker Sound čítající téměř milion zvuků. 

S výkonem přibližně 130 stojanů Mac Pro, 50 počítačů iMac, 50 MacBooků Pro a 50 počítačů Mac mini, na kterých běží Pro Tools jako hlavní zvuková aplikace, a s flotilou zařízení iPad, iPhone a Apple TV společnost Skywalker rozvíjí zvukové umění a mění podobu tohoto odvětví. 

"Začínal jsem na Macintoshi SE, už dávno," říká Ben Burtt, legendární zvukař původních filmů Star Wars, prequelů a série Indiana Jones. "Zpracování textu pro mě jako pro scénáristu znamenalo obrovský skok kupředu." 

"Úprava zvuku je svým způsobem vlastně totéž jako zpracování textu: stříhání a vkládání souborů," pokračuje Burtt. "Všechny zkušenosti, které jsem měl s Macem, mi okamžitě poskytly trénink pro to, co přišlo při střihu digitálního zvuku. Koncem 90. let jsem začal stříhat na počítači Mac s programem Final Cut a nyní mám čtyři počítače Mac. Každý zvládá jiný proces: jeden pro střih obrazu, druhý pro střih zvuku, třetí pro psaní rukopisu, jsem jimi zcela obklopen. Jsou označené jako Alpha, Beta, Gamma, Delta."

Když si promluvíte s jakýmkoli umělcem ze Skywalker Sound, rychle zjistíte, že všichni mají osobní knihovnu cenných nahrávek. "Vždycky hledáme zvuky, které vyvolávají emoce," říká vedoucí střihač zvuku a zvukový designér Al Nelson.

Pro zvukaře je i zastaralé vybavení příležitostí. "Mám rád šťastné náhody a miluji prolamování technologií a nečekané výsledky," říká Nelson. "Rád si hraji s digitálními systémy, které špatně taktují, což znamená způsob, jakým proudí bity. Je to rozbité, zní to jako špatné rádio. Mám opravdu starý PowerBook a v něm určitý starý software, který rád používám; mohu do něj vkládat nahrávky a digitálně je rozbíjet."

Člověk nikdy neví, kdy ho napadne inspirace. Jednou mu zavolal dodavatel, který věděl, že Burtt vždycky hledá jedinečné zvuky, a řekl mu, že v bytě, který opravoval, slyšel podivný rozbitý stropní ventilátor. Burttova nahrávka viklajících se lopatek se později proměnila ve zlověstný zvuk laserové brány, která na okamžik rozdělí Qui-Gona Jinna a Dartha Maula během vrcholného souboje se světelnými meči ve filmu "Star Wars: Epizoda 1 - Přízračná hrozba".

Můžeme s sebou do terénu vzít relaci Pro Tools, sledovat ji, nahrávat a rychle ji sestavit, abychom vyzkoušeli, zda funguje, nebo ne. Když si přinesete všechny nahrávky zpět do studia, nevíte, jestli jste nepropásli ten správný okamžik.

Baihui Yang, vedoucí střihač zvuku ve společnosti Skywalker Sound

Zdroje se někdy objevují ze vzduchu. "Stalo se mi, že mi lidé napsali na internet: "Moje teta má opravdu divný kašel, nechceš ho nahrát pro nějakého tvora?". Burtt říká. (Nelson tyto komponenty označuje jako "sladidla pro tvora".) 

Při sběru terénních nahrávek v přírodě zdůrazňuje vedoucí střihač zvuku Baihui Yang, že je výhodné mít na místě MacBook Pro. "Můžeme si s sebou do terénu vzít sezení Pro Tools, sledovat a nahrávat a rychle to dát dohromady, abychom si vyzkoušeli, jestli to funguje, nebo ne," říká. "Když si všechny nahrávky přinesete zpět do studia, nevíte, jestli jste nepropásli ten správný okamžik." Nedílnou součástí jejího procesu jsou také aplikace jako Keyboard Maestro a software Matchbox. 

Nelson, který má mimo jiné zkušenosti s klasickou kytarou, často hledá hudebnost ve vnějším světě i v mixážní místnosti. "Všichni jsme hudebníci - buď doslova hudebníci, nebo hudebníci zvuku," říká. "Všechno je do značné míry tónový přístup nebo přístup k orchestraci. Nemůžete na obrazovku jen tak házet šum; musíte artikulovat a vybírat chutě stejným způsobem, jako byste orchestrovali něco symfonického." 

Zvuky, které si spojujeme se společností Apple - ikonický startovací gong Macu s ostrým F, šumění odchozího e-mailu - mají společnou základní charakteristiku s mnoha nejznámějšími zvuky Hvězdných válek, a tou je aktivace. Vzpomeňte si, jak často se nečinný droid probouzí k životu varovnými a pípavými signály. Nebo jak elegantní, nečinná rukojeť světelného meče náhle prorazí do záře. Nebo loď, která se rozplývá a loudá vesmírem, nabere světelnou rychlost.

"Z Hvězdných válek jsem se naučil, že Ben používal všechny přirozené zvuky k natáčení science fiction," říká Gary Rydstrom, sedminásobný držitel Oscara za zvukový design, který začal pracovat pro Lucasfilm v roce 1983. "Zachoval zvuky ve vesmíru Hvězdných válek drsné a realistické, založené na skutečných zvucích, které byste zmanipulovali do něčeho, co jste nikdy předtím neslyšeli, což bylo inspirující."

Klíčovým rozdílem v Burttově práci je prvek performance. "Pokud jde o fantasy zvuky, zejména - hlasy mimozemšťanů, stvoření, zbraně, podivné věci tohoto druhu -, pomáhá představení," říká Burtt. V prvních fázích hledání hlasu R2-D2, který stanovil měřítko toho, jak může zvukový design ovlivnit vývoj postavy, pociťoval Burtt zvýšený tlak, protože věděl, že droid bude sdílet scény s Alecem Guinnessem.  

"Když jsem si sedl a začal experimentovat s R2 v prvním filmu, najednou jsem si uvědomil, že jsem v dialogu," vysvětluje Burtt. "Načasování je velmi důležité. Jakmile jsme si uvědomili, že máme něco, co funguje, střihači obrazu se vrátili k filmu a začali mnoho scén přestříhávat a měnit tak nepatrně načasování. Začalo se to promítat do skutečného tempa, jako každý dialog." Burtt pokračoval ve zdokonalování výkonu v prequelových dílech, u nichž působil jako zvukový designér i střihač obrazu.  

Umělci ze Skywalker Sound se zabydleli v digitálním věku filmové tvorby a jejich rady pro začínající i profesionální filmaře jsou bezmezné. "Mladým lidem, kteří chtějí pracovat se zvukem ve filmu, říkám: 'Měli byste poslouchat svět kolem sebe a vytvořit si sbírku zvukových efektů,'" říká Burtt. "Pořiďte si nahrávku a zařaďte ji, protože kdykoli si budujete knihovnu zvuků, děláte tvůrčí rozhodnutí. Další věc je, že díky tomu, že dnes existuje spousta levných aplikací, ke kterým máte přístup na iPadu nebo MacBooku, můžete vlastně doma provádět nejrůznější střihy a mixování zvuku. To bych nikdy nedokázal. Kdybych byl znovu dospívajícím filmařem, byl bych ohromen. Měl bych drony, mohl bych dělat nejrůznější zvukové nahrávky. Nic z toho jsem ve svých formativních letech dělat nemohl." 

Nelson dokonce potvrzuje, že nahrávky z iPhonu jsou "dokonale použitelné" v profesionálním kontextu. 

"Ať už to děláte jakkoli," říká Rydstrom, "myslete na zvuk už na začátku, protože je to jeden z vašich nástrojů pro vyprávění příběhu. Dovolím si tvrdit, že je to jeden z účinnějších nástrojů vyprávění, jakmile se dostanete k natáčení a střihu." 

"Pomocí zvuku můžete vyprávět velkou část příběhu způsobem, který je obvykle levnější než vizuální efekty a někdy i emocionálně silnější," pokračuje Rydstrom. "Pokud se zajímáte o zvuk nebo filmovou tvorbu, můžete na iPhone nahrávat video v rozlišení 4K+. Neexistuje žádná výmluva. Věci, které jsou součástí našeho každodenního života, jsou stejné, jaké potřebujete k nahrávání zvuku a natáčení filmů. To je skutečná revoluce. V konečném důsledku to celý proces zdemokratizuje."

Na základě zprávy z Apple Newsroom