Loading...

Kronika tváří Juneteenthu s iPadem Pro a Apple Pencil

23.06.2022 07:00

Kronika tváří Juneteenthu s iPadem Pro a Apple Pencil. Ilustrátor, tvůrce komiksů a vědec Ajuan Mance přenáší minulost do současnosti prostřednictvím portrétů historických černošských osobností, aby oslavil Juneteenth.

Ilustrátor, tvůrce komiksů a vědec Ajuan Mance přenáší minulost do současnosti prostřednictvím portrétů historických černošských osobností, aby oslavil Juneteenth.

Řeka Combahee protéká jihovýchodním směrem Jižní Karolínou a v délce 40 mil se vlévá do zálivu Svatá Helena. Před více než půldruhým stoletím, 1. června 1863, řeka Combahee zvrátila průběh emancipace, když Harriet Tubmanová a její pluk 150 černošských vojáků Unie odvedli na palubě dvou dělových člunů více než 700 uprchlých otroků na svobodu. Pro Tubmanovou znamenala řeka hrdinství, neboť byla první ženou, která vedla ozbrojenou vojenskou operaci USA v rámci Combahee Ferry Raid. Pro ilustrátora, tvůrce komiksů a vědce Ajuana Manceho je symbolem pohybu - geografického, mezi Severem a Jihem, a politického, od vyhlášení Emancipace a Juneteenthu až po zákon o občanských právech -, který Tubmanová a další aktivisté v průběhu dějin uskutečnili.

"Jejich aktivismus zpochybňoval převládající systémy a politiky, které omezovaly, kdy a jak se mohou černoši pohybovat po světě," říká Mance a přirovnává Tubmanovou k aktivistce za občanská práva Rosě Parksové. "Tato omezení pohybu černochů nebyla jen praktickými nástroji útlaku, ale také symboly kontroly bělochů nad černošskými těly. Harriet Tubmanová používala pohyb z Jihu na

Sever jako nástroj k osvobození ostatních černochů a Rosa Parksová odmítala podmíněný přístup černochů k dopravě. Aktivita těchto žen ve skutečnosti spočívala v tom, že černochům navrátily právo svobodně se pohybovat po celém světě."

Při příležitosti oslav Juneteenthu se Mance vrací k sérii digitálních kreseb vytvořených na iPadu Pro s názvem "Juneteenth předků", v nichž umisťuje historické černošské postavy do současného prostředí, aby se zamyslela nad cestou černochů z 19. do 21. století. Na těchto ilustracích Mance kreslí tuší na papír a poté snímek pořídí v programu Adobe Scan na svém iPadu Pro. V programech Procreate, Adobe Photoshop a Adobe Fresco naskenovaný obrázek vybarvuje nefotografickou modrou barvou, čímž simuluje proces tvorby komiksu, a zároveň pomocí tužky Apple Pencil přidává barevné vrstvy - pracovní postup, který dříve dokončila pomocí světelného stolu a analogových nástrojů.

Jako umělec, který často pracuje ve větším měřítku, Mance oceňuje možnost přiblížit si na iPadu Pro výsek obřího plátna. "iPad a Apple Pencil mi usnadňují kreslení, manipulaci a přidávání barev a efektů na mikroúrovni," říká. "Takže čím blíž se lidé podívají, tím víc uvidí."

V rámci série Juneteenth Mance zobrazuje Parkse a Tubmanovou na pikniku na břehu řeky Combahee. "Byli to průkopníci, pro které byla svoboda pohybu natolik důležitou součástí jejich působení, že v našich myslích zastávají tuto ikonickou roli. Všechny ty pochody, které Rosa Parksová absolvovala, nechala se zatknout, šla po schodech soudu, takže dnes máme méně překážek než za jejího života; a Harriet Tubmanová, která nejméně třináctkrát přešla z Jihu na Sever, aby doprovodila další černochy ke svobodě - obě tyto ženy si zaslouží oddech. Napadlo mě, že jediné, co by dnes možná chtěly udělat, je sednout si k řece, odlehčit si a nechat vodu, ať se pohybuje," říká Mance. 

Mance o sobě říká, že je detektivem historie. Stráví hodiny prohledáváním archivů, pátráním po neznámých černošských zkušenostech 19. století a probíráním se primárními prameny, náboženskými texty, fotografiemi a další historickou dokumentací. Ať už se připravuje na přednášku na Mills College v kalifornském Oaklandu, kde vyučuje afroamerickou literaturu, nebo začíná s novým uměleckým dílem, vždy začne výzkumem, aby si vyvolala představu o lidech a době, kterou zkoumá.

iPad a Apple Pencil mi usnadňují kreslení, manipulaci a přidávání barev a efektů na mikroúrovni. Takže čím blíž se lidé podívají, tím víc toho uvidí.

Ajuan Mance

Ve spekulativní fikci "The Ancestors' Juneteenth", jak ji sama popisuje, Mance uvažuje o tom, které historické postavy v různých časových obdobích by byly přáteli, a dokonce i o tom, jaký by byl jejich dialog. Na pikniku Parksové a Tubmanové, složitě propracovaném do detailů až ke knihám, které čtou, zdůrazňuje, že cokoli si řeknou, bude mít nádech humoru. 

"Mým cílem je skutečně je polidštit," vysvětluje Mance. "Jsou to vážení lidé, kterých si vážím, ale také si myslím, že je třeba je pochopit a prožít je jako lidi, kteří chodili po zemi stejně jako my. To vytváří pocit důvěrného vztahu k naší historii, který považuji za skutečně posilující a inspirující."

Část polidštění těchto historických postav spočívá v jejich dialogu, ale také v jejich vlastnostech. Aby tyto rysy vynikly, Mance je vykresluje ve světle a náladě neobvyklých pro to, jak je zná svět. U Tubmanové, která se téměř nikdy neusmívala, Mance zdůrazňuje žoviální úsměv. Na všech svých portrétech začíná nosem, postupuje ke rtům, k očím a nakonec k vlasům a tvarům, které vytvářejí. "To africké dědictví, které je téměř vepsáno do těla a které označuje naši historii - všechny způsoby, jak nosíme naše dědictví, jsou pro mě opravdu podmanivé," říká.

Manceová začala iPad Pro a Apple Pencil poprvé používat pro svou tvorbu během výuky digitálního kreslení na Mills College. Je stále ohromená tím, jak iPad zefektivnil její pracovní postupy. "Můžu vytvořit náčrt a pak ho přetřít tuší, a to všechno ve stejné aplikaci a na stejném zařízení," říká.

iPadu také vděčí za to, že zpřístupnil umění jejím studentům a vybavil začínající umělce dovednostmi, které fungují na různých zařízeních, ať už pracují v Adobe Fresco nebo Procreate na iPadu, nebo přenášejí projekt do Macu.

"iPad dal uměleckou tvorbu do rukou každému," pokračuje Mance. "Dostávají se k nám hlasy a estetické vize, které by ještě před 10 nebo 15 lety nemohly oslovit široké publikum."

Ačkoli byla 1. ledna 1863 podepsána Emancipační proklamace, trvalo více než dva roky, než bylo uznáno zákonné právo na svobodu pro všechny černochy. Dne 19. června 1865, který se dnes slaví jako Juneteenth, bylo v Texasu oficiálně ukončeno otroctví, když federální vojska vstoupila do Galvestonu.

"Juneteenth je den, kdy celá Amerika legálně viděla černochy tak, jak se vždycky viděli: jako lidské bytosti s právem na svobodu," říká Mance. "Doufám, že spojení černochů z celé naší historie a jejich zasazení do současnosti bude symbolem jednoty, který ukáže, že bez ohledu na to, jak jsme rozptýleni po celé zemi, i s rozdělenými historickými zkušenostmi z občanské války a svobody, jsme jedno společenství."

Na základě tiskových zpráv Apple Newsroom