Loading...

Tísňové volání SOS přes satelit je už k dispozici v řadě iPhone 14 v USA a Kanadě

16.11.2022 06:37

Tísňové volání SOS přes satelit je už k dispozici v řadě iPhone 14 v USA a Kanadě

Uživatelé iPhonu 14 se nyní mohou připojit k tísňovým službám, když není k dispozici pokrytí mobilní sítí a Wi-Fi; služba se v prosinci rozšíří do Francie, Německa, Irska a Spojeného království.

CUPERTINO, KALIFORNIE

Společnost Apple 15.11.2022 oznámila, že její přelomová bezpečnostní služba Emergency SOS přes satelit je nyní dostupná zákazníkům v USA a Kanadě. Tato inovativní technologie, která je k dispozici pro všechny modely iPhone 14, umožňuje uživatelům posílat zprávy záchranným službám i mimo pokrytí mobilními sítěmi a Wi-Fi. Pokud navíc uživatelé chtějí ujistit své přátele a rodinu o tom, kde se nacházejí, když cestují mimo síť, mohou nyní otevřít aplikaci Find My a sdílet svou polohu prostřednictvím satelitu. Nouzové volání SOS přes satelit je k dispozici v USA a Kanadě od dnešního dne, 15. listopadu, a v prosinci bude k dispozici ve Francii, Německu, Irsku a Velké Británii.

"Některá z nejoblíbenějších míst pro cestování se nacházejí mimo vyšlapané cesty a jednoduše nemají mobilní pokrytí. S funkcí Emergency SOS přes satelit poskytuje řada iPhone 14 nepostradatelný nástroj, který může uživatelům zajistit potřebnou pomoc, i když jsou mimo dosah sítě," řekl Greg Joswiak, senior viceprezident společnosti Apple pro celosvětový marketing. "Naše týmy neúnavně pracovaly na tom, aby kromě vybudování spolehlivé infrastruktury v terénu zvládly i nové technické výzvy, které tuto službu uvedly do života. Tísňové volání SOS přes satelit je průlomová služba dostupná pouze v řadě iPhone 14 a nová inovace, která, jak doufáme, poskytne našim zákazníkům klid."

Každý model z řady iPhone 14 - iPhone 14, iPhone 14 Plus, iPhone 14 Pro a iPhone 14 Pro Max - se může připojit přímo k satelitu díky kombinaci na míru navržených komponent a hluboce integrovaného softwaru. Funkce Emergency SOS přes satelit navazuje na stávající funkce, které jsou pro uživatele iPhonu životně důležité, včetně Emergency SOS, Medical ID, nouzových kontaktů a sdílení funkce Find My location, a nabízí možnost připojení k satelitu pro 360stupňový přístup ke sdílení důležitých informací se záchrannými službami, rodinou a přáteli. Tato převratná služba umožňuje telefonním centrálám veřejné bezpečnosti (Public Safety Answering Points, PSAP) - neboli call centrům záchranných služeb - v nouzových situacích spojit se s ještě větším počtem uživatelů a nevyžaduje žádný další software ani protokoly, které by komunikaci umožňovaly. Uživatelé budou připojeni přímo k tísňovým službám, které jsou vybaveny pro příjem textových zpráv, nebo k relay centrům s vyškolenými specialisty na tísňové linky společnosti Apple, kteří jsou připraveni kontaktovat PSAP, jež nemohou přijímat textové zprávy jménem uživatele.

"Poskytování tísňového volání SOS přes satelit je důležitý průlom, který zachrání životy. Zásadní práce, kterou společnost Apple odvádí na vytváření nových inovativních řešení na podporu poskytovatelů tísňového volání a pracovníků první pomoci, je obrovským krokem vpřed při ochraně Kaliforňanů i širší veřejnosti během nouzových situací," řekl Mark Ghilarducci, ředitel Úřadu kalifornského guvernéra pro záchranné služby.

Jak funguje tísňové volání SOS přes satelit

Pokud uživatel potřebuje pomoc, může iPhone rychle a snadno zavolat tísňovou linku, i když nemůže vytočit číslo 911. S funkcí Emergency SOS via satellite, která byla představena v řadě iPhone 14, se v případě, že se uživatel nemůže dovolat záchranným službám, protože nemá k dispozici mobilní nebo Wi-Fi pokrytí, na iPhonu zobrazí snadno použitelné rozhraní, které uživateli přivolá pomoc pomocí satelitního připojení. Zobrazí se krátký dotazník, který uživateli pomůže několika jednoduchými klepnutími odpovědět na důležité otázky, které jsou v úvodní zprávě předány dispečerům, aby byli schopni rychle pochopit situaci a polohu uživatele. Společnost Apple úzce spolupracovala s odborníky na přezkoumání standardních otázek a protokolů, aby zjistila nejčastější důvody volání na tísňovou linku.

Po vyplnění dotazníku intuitivní rozhraní uživatele navede, kam má svůj iPhone nasměrovat, aby se připojil, a odešle úvodní zprávu. Tato zpráva obsahuje odpovědi uživatele na dotazník, polohu včetně nadmořské výšky, úroveň nabití baterie iPhonu a identifikaci zdravotnického zařízení, pokud je povolena. Dotazník a následné zprávy jsou prostřednictvím satelitu předávány přímo dispečerům, kteří přijímají textové zprávy, nebo do středisek pro předávání zpráv, v nichž pracují specialisté vyškolení společností Apple, kteří mohou jménem uživatele přivolat pomoc. Přepis lze také sdílet s kontakty uživatele v případě nouze, aby byli informováni.

"Věnujeme svůj život pomoci lidem v nouzi, ale nevyhnutelně se najdou lidé, kteří nejsou schopni kontaktovat dispečera. Tísňové volání SOS přes satelit nám umožní pomáhat uživatelům iPhonu v odlehlejších oblastech, kteří by se k nám jinak nemohli dostat," uvedla Jennifer Kirklandová, ENP, vedoucí střediska 911 Regionálního komunikačního centra Grand Junction. "Protože tato služba nevyžaduje pro střediska tísňového volání žádnou další technologii a protože společnost Apple zavedla model reléového centra, který operátoři tísňového volání dobře znají, můžeme očekávat bezproblémové zavedení jak pro střediska tísňového volání, která přijímají textové zprávy, tak pro ta, která dosud používají pouze hlasové služby."

Satelity se pohybují rychle, mají malou šířku pásma a nacházejí se tisíce kilometrů od Země, takže může trvat několik minut, než se k nim dostanou i krátké zprávy. Apple navrhl a vyrobil vlastní komponenty a software, které umožňují iPhonu 14 připojit se k jedinečným frekvencím družic bez objemné antény. Byl také vyvinut algoritmus pro kompresi textu, který zmenšuje průměrnou velikost zpráv o 300 procent, a tím maximálně zrychluje přenos. Díky službě Emergency SOS přes satelit mohou uživatelé za jasných podmínek odesílat a přijímat zprávy již za 15 sekund. Pomocí vestavěné demo verze služby Emergency SOS přes satelit si uživatelé mohou na svém iPhonu vyzkoušet satelitní připojení připojením ke skutečnému satelitu v dosahu, aniž by volali na tísňovou linku, což jim umožní vyzkoušet si celý proces a seznámit se se službou.

"Tísňové volání SOS přes satelit bude užitečné nejen pro ty, kteří žijí ve venkovských oblastech bez mobilního pokrytí, ale také pro ty, kteří se ocitnou v cestě přírodní katastrofě, která vyřadí mobilní sítě. Umožní členům v zasažených komunitách spojit se s 911 a získat pomoc, a to je naším posláním," uvedla Laurene Andersonová, prezidentka NENA: Asociace 9-1-1 a manažerka E911 v okrese Charlotte na Floridě. "Klíčem k bezproblémovému přijetí této služby bude informovanost a školení. To, co Apple dělá pro šíření informací mezi dispečery a pro to, aby si komunita vyzkoušela demo režim, který nekontaktuje 911, pomůže všem vědět, co dělat, když nastane nouzová situace."

Uživatelům, kteří se ocitnou mimo dosah sítě, ale nedojde k mimořádné události, tato pokročilá technologie také umožňuje sdílet svou polohu prostřednictvím satelitu se službou Find My. V aplikaci Find My mohou uživatelé otevřít kartu Já, přejetím prstem nahoru zobrazit položku Moje poloha přes satelit a klepnout na možnost Odeslat mou polohu. Satelitní připojení v řadě iPhone 14 funguje i s dalšími bezpečnostními funkcemi dostupnými v iPhonu a Apple Watch, včetně detekce nárazu a detekce pádu.

Dostupnost

Služby Emergency SOS přes satelit a Find My přes satelit jsou dnes dostupné v USA a Kanadě a v prosinci budou dostupné ve Francii, Německu, Irsku a Velké Británii. Služba bude zahrnuta zdarma po dobu dvou let počínaje okamžikem aktivace nového iPhonu 14, iPhonu 14 Plus, iPhonu 14 Pro a iPhonu 14 Pro Max. Tísňové volání SOS přes satelit a funkce Najít moje přes satelit vyžadují systém iOS 16.1.

Zdroj informací: